آموزش هدیه, خاطرات یک آرایشگر, رنگ مو, نوشته‌های من

ترکیب‌ها

چقدر این رنگ قشنگه، چه رنگ‌هایی رو باهم ترکیب کردین؟!

در تمام این سال‌هایی که در حوزه‌ی رنگ و لایت کار کرده‌ام، بارها شده که افراد از من ترکیب رنگی که ایجاد کرده‌ام را بپرسند.

چه مشتری‌های سالن چه مثلاً با دوستی رفته باشم بیرون و افراد از رنگ موهایش خوششان آمده باشد و وقتی فهمیدند کار من است، اولین سوال بعد از تعریفشان این بوده!

اما این چند ماه اخیر خیلی این جمله را شنیدم.

راستش اگر یادم باشد، می‌گویم!

چرا می‌گویم اگر یادم باشد؟

در دوره‌ام چندین و چند جلسه راجع به داستان رنگ‌ها و تناژها و عملکردشان صحبت کرده‌ام و موضوع ترکیب رنگ واقعاً موضوعی‌ست علمی و که فردی که وارد این حوزه‌ می‌شود واقعاً باید تمام داستان را بداند تا کار را درست پیش ببرد ولی موضوع بعد از علم، برای من شهود است.

الهام است.

من هم این راه را رفتم. اول با داستان رنگ‌ها و ماجرایشان آشنا شدم و قدم به قدم بر اساس چیزی که یاد گرفته بودم جلو می‌رفتم ولی ماجرای ترکیب رنگ‌های جادویی از جایی شروع شد که شهود هم وارد زندگی کاری‌ام شد.

زمان ترکیب من نبودم که رنگ‌ها را انتخاب می‌کردم بلکه رنگ‌ها خودشان تصمیم می‌گرفتند که مرا به نتیجه‌ی مطلوب و دلخواهم برسانند!

من کلیت و علم را می‌دانستم ولی زمان کار گاهی رنگی اصرار به ترکیبش داشت که با آگاهی من خیلی همخوانی نداشت ولی من به حرف او گوش می‌کردم و اثر حضور فوق العاده‌اش را بعداً روی موهای مشتریم می‌دیدم…

خیلی‌ها را دیدم که رنگ مشتریانشان را می‌نویسند یا اگر حافظه‌ی خوبی دارند، ترکیب رنگشان را حفظ می‌کنند!

یادم نمی‌آید هیچ وقت حتی سال اول کارم همچین کاری کرده باشم.

در لحظه که رنگ و مو را می‌دیدم می‌دانستم باید چه رنگ‌هایی باهم ترکیب شوند.

گاهی شاید ترکیب رنگ‌ این بار با دفعه‌ی قبلی فرق می‌کرد ولی نتیجه همان بود.

از یک جایی به بعد هم شهود و خلاقیت جای علم را گرفت.

برای همین اگر از من ترکیب رنگ می‌پرسید همان لحظه‌ی بعد از ترکیب بپرسید چون بعد از آن دیگر یادم نیست.

می‌توانم ترکیب رنگی را بگویم که شما را به آن نتیجه برساند ولی قول دقیق همان ترکیب رنگ اولیه را نمی‌دهم!

البته هنرجویان من می‌دانند که -ترکیب رنگ پرسیدن- کار بیهوده‌ایست و الزاماً ما را به نتیجه‌ی مطلوبمان نمی‌رساند!

شما هم بدانید هر زمینه‌ی رنگیِ مو (بیس رنگ موی فعلی)، جنس و نژاد مو، برند مصرفی رنگ مو و حتی تایم مکث و… در نتیجه‌ی نهایی رنگ مو تاثیرگذار است. پس فکر نکنید خیلی کار خوبی‌ست یکی به شما بگوید مثلاً در فلان پایه، چنان ترکیب رنگ را می‌زنیم و همانی می‌شود که شما می‌خواهید!

کار غیراصولی‌ست.

داستان رنگ‌ها را که کامل بدانید، دیگر ترکیب رنگ ساده‌ترین کار دنیا می‌شود و از یک جایی به بعد که حرفه‌ای شدید و وارد مرحله‌ی هنری ماجرا شدید، خلاقیت و خودِ رنگ‌ها، ترکیب رنگ را ایجاد می‌کنند نه شما…

برای یادگیری تمام جنبه‌های کار رنگ و لایت می‌توانید دوره‌ی جامع تخصصی رنگ و لایت را تهیه کنید و همراه با من وارد این دنیای پُر از رنگ و زیبایی شوید و با خلق هنر، درآمد کسب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید